Fotografie líbajícího námořníka: ikonický obraz války, ne romance

Karlova univerzita má opakované problémy se sexismem objevujícím se na studentských akcích. Loni proběhl protest proti soutěži miss a tato kauza dala vzniknout iniciativě Za Karlovku bez sexismu. Nejedná se však o první ani poslední podobnou kontroverzi. Organizátoři letošního Galavečeru FSV zvolili za motiv akce slavnou fotografii líbajícího námořníka. V reakci na tento vizuál vydáváme překlad článku vysvětlujícího problematičnost tohoto motivu. Pod článkem najdete komentář editora Sociopressu a vyjádření organizátorů.

Wendy Christensen, 5. října 2012

Fotografie námořníka líbajícího zdravotní sestru v den ohlášení vítězství Spojených států nad Japonskem se stala ikonou. Snímek, který udělal 14. srpna 1945 Alfred Eisenstaedt na newyorském Times Square, se stal jedním z nejzapamatovatelnějších artefaktů druhé světové války. Zatímco se Japonci vzdávají, tato fotografie se jeví jako perfektní vyjádření oslav konce vleklé a vyčerpávající války:

kissing1

Kompozice této fotografie se stala všudypřítomnou. Lze ji nalézt na plakátech, grafikách a představuje taky častý námět valentýnských přání. Páry se schází na Times Square aby ji znovu sehrály:

http://gothamist.com/2010/08/15/times_square_kissing.php?gallery0Pic=1#photo-1

Fotografie líbajícího námořníka byla srovnávána s další ikonickou fotografií vojáka amerického námořnictva, který líbá svého přítele po návratu ze služby.

http://abcnews.go.com/blogs/politics/2012/02/homecoming-photo-of-gay-marine-kissing-boyfriend-goes-viral/

Lidé na původní fotografii byli v nedávné době identifikováni jako George Mendonsa a Greta Zimmer/Friedman. Podle jejich vyprávění se událost seběhla následovně: George Mendonsa byl na rande s jinou ženou v baru, když se dozvěděl o japonské kapitulaci. Po několika drincích se vydal ven na ulici, kde uchopil Gretu Zimmer/Friedman a začal jí líbat. Mail Online cituje:

„Bylo to to vzrušení, že válka skončila. Navíc jsem měl pár drinků,“ řekl Mendonsa televizi CBS. „Takže když jsem viděl tu sestřičku, prostě jsem jí chytil a políbil jí.“

Článek Mail Online pokračuje verzí příběhu Friedmanové:

„Neviděla jsem ho přicházet, a dřív než jsem si to stihla uvědomit, držel mě v pevném sevření.“

To je tedy ten moment divokého nadšení, radosti a vášně, který zachytil fotograf magazínu LIFE Alfred Eisenstaedt.

Ve stejném článku dále Friedmanová uvádí:

„Ten muž měl velkou sílu. Já jsem ho nelíbala. On líbal mě.“

Je tedy silný muž držící cizí ženu v „pevném sevření“ na ulici vyjádřením „divokého nadšení, radosti a vášně“? Nebo se jedná o zachycení sexuálního útoku? Feministická bloggerka Lori tvrdí, že tato fotografie není zachycením romantického momentu, který v ní vidíme. Po přečtení její argumentace a důkladném prostudování fotografie nelze snímek vnímat jinak než právě jako zobrazení veřejného sexuálního napadení. Lori argumentuje následovně:

„Při bližším ohledání tohoto snímku a porovnávání detailů se obrací žaludek: úšklebky na tvářích námořníků v pozadí; sevření, ve kterém je fyzicky drobnější žena držena, a to tak, že jí ruce námořníka brání se odtáhnout, kdyby se o to pokusila. Ruka ženy sevřená v křeči a její bezvládné tělo.“

Porozumění kontextu mění význam této fotografie. To, co bylo vykládáno jako vyjádření spontánní romance na konci druhé světové války, se mění ve spontánní sexuálně motivované napadení.

Kontext války je zde také důležitý. Během války ženy běžně zaujímají pozici podpůrnou vůči mužům – ať už se jedná o podporu válečného snažení či o sexuální podporu mužů během nasazení. Ve své knize Manévry: Mezinárodní politika militarizace života žen Cynthia Enloe říká, že militarizace je závislá na konstrukci maskulinity a feminity takovým způsobem, že se ženy zároveň stávají oběťmi, jež je potřeba ochraňovat, a objekty, které jsou vystaveny sexuálnímu vykořisťování. Fotografie líbajícího námořníka je extrémním vyjádřením mužství v čase války. Námořník jednoduše popadne nejbližší zdravotní sestru a líbá jí, aby oslavil vítězství.

Fotografie líbajícího námořníka je skutečně vyjádřením ducha doby. Jen ne v tom smyslu, v jakém jsme si mysleli.

Zdroj překladu: The Kissing Sailor Photograph: An Iconic Image of War, Not Romance

Sociological Images

Sociological Images je blog, který si dává za úkol probouzet a tříbit sociologickou imaginaci svých čtenářů publikováním zajímavých zobrazení – od statistik, přes fotografie až po reklamní spoty. Příspěvky Sociological Images se zabývají širokou škálou fenoménů a demonstrují jejich sociologický rozměr. Čtenáře učí vnímat dopad sociálních institucí, interakcí a sdílených představ na jednání jednotlivce nenucenou formou příkladu doprovázeného stručným komentářem. Od svého založení Lisou Wade a Gwen Sharp v roce 2007 si blog vydobyl vynikající reputaci, a vytvořil si čtenářskou základnu o velikosti půl milionu návštěvníků měsíčně a 27 000 fanoušků na Facebooku.

 

Komentář Šimona Fialy:

Tento článek, napsaný v roce 2012, přebíráme ze Sociological Images při příležitosti blížícího se Galavečeru Fakulty sociálních věd, který postavil na fotografii líbajícího námořníka svůj letošní motiv. To by zřejmě nestálo za zmínku, nebýt toho, že i loňský ročník se nesl v problematickém duchu. Loňský motiv byl Burlesque a vstupenky i plakáty zdobila fotografie useknutých (naštěstí ne doslova) ženských nohou v punčochách. Kritika tohoto motivu například zde. Jsem přesvědčený, že letošní nešťastný vizuál byl zvolen v dobrém úmyslu, v nevědomosti kontextu, který výše předložený článek vyjasňuje. Přesto považuji za důležité upozornit na fakt, že studenti Fakulty sociálních věd – ti, kteří jsou nejpovolanější k tomu rozumět sociálním fenoménům jako je sexismus – opakovaně dělají přešlapy.

Vyjádření organizačního týmu Galavečeru FSV:

Možná jsme jen optimisté, ale nedomníváme se, že by se jednalo o útlak či dokonce násilný čin. Co je špatného na tom, že námořník v euforii políbil sestřičku? Autor fotografie Eisenstaedt se vyjádřil, že tento námořník popadl do náručí každou ženu, kterou na Times Square potkal. To je v podstatě to samé, jako když se například lidé v nadšení objímají na hokejových zápasech, když Česko vstřelí vítězný gól. Tento polibek je symbolem konce války, proto jsme jej zvolili jako nosné téma letošního ročníku.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *